torstai 5. joulukuuta 2013

Joulunavaus


Kävin eilen illalla hakemassa postissa ihanaisen kirjekaverini lähettämän joulupaketin <3<3 Kiitos!
Paketista paljastui ihana poro-kynttilänjalka. On upea, ja todellakin mieleinen. Olen polttanut siinä jo kaksi tuikkukynttilää.

Tänään innostuin muutenkin laittamaan joulua kotiin, kaivoin muutamia koristeita esille ja ostinpa ihan itse kukkakipun salilta kotiintulomatkalla. J ei oikein ikinä muista/halua/huomaa ostaa kukkia, joten ostan itse sitten. Nyt vaikka huomisen Itsenäisyyspäivän kunniaksi. Ja juhlistamaan ja värittämään muuten aika kalseaa musta valkoista keittiötä. Nyt kynttilöitä sytyttelemään ja parit jouluvalot toivoisin löytäväni ja saavani ikkunaan ripustettua. Joulukoristelaatikko on vielä kellarissa, mutta tässä pitkän viikonlopun aikana voisi mennä penkomaan ja toivonmukaan löytämään jotain jouluvaloja ja muita koristeita. Suunnittelu on käynnissä, ollaan asuttu tässä kodissa vasta yksi joulu, viime jouluna otettiin kuusi, ja varmaan tehdään niin tälläkin kertaa. Mutta pikku hiljaa koti rakentuu jouluun.

Ylenmääräistä joulushoppailua ei ole varaa toteuttaa, eikä se mitenkään tarpeelliselta tunnu. Lapsille ostan lahjat ja jotain muuta muille mukaville :) Kaupoissa en tykkää hääriä, yleensä teenkin vaan nopeita täsmäiskuja, haen sen mitä ajattelen tarvitsevani, tai oikeasti tarvitsen, ja sitten kotiin. Äkkiä. Nyt on veronpalautusviikonloppu tuloillaan heti kun Itsenäisyyspäivä rauhoitutaan. Tarkoittaa siis sitä, ettei mua tulla kaupoilla näkemään. Inhoan kaikenlaista ruuhkaa ja ostoshässäkkää. Huhu! Mutta tykkään kauniista asioista ja muutama joulukukka, kynttilä ja jouluvalo saa budjettiin mahtua. Tykkään joulualustunnelmasta, sitä joulunalushässäkkää inhoan. Yleensä ahdistun näinä viikkoina moneen kertaan ja manailen manaamasta päästyäni kapeaa tiliä. Olen oikeastaan jatkuvasti kestoahdistunut tulotasosta, eli köyhyydestä. Rikkauksista en ole ikinä haaveillut, en kaipaa mitään ylellisyystavaroita, eikä mun tarvitse omistaa mitään. Koti, ruokaa, vaatteita ja jotain kaunista ympärillä riittää hyvin.

Enkä tosin saanut niitä veronpalautuksiakaan. Tai olisin saanut, jollei inhainen ulosottomies olisi niitä vienyt parempin suihin, tileille. Olen tottunut, joten ei haittaa. En edes ajatellut koko asiaa, totesinpa vaan. Aika hupaisaa vaan oli kun tulin kotiin ja ulosotto oli muistanut mua kirjeellä. Kirje kertoi että säännöllisenä ulosottomaksajana saan valita vapaakuukauden maksamisesta, tammikuuta tarjottiin. Ihan kiva, parempi olisi ollut tämä joulukuu. :) No. Eipä sitä montaa kymppiä mene, enkä sitäkään huomaa. Olen tottuntu. Jokatapauksessa, tilipäivät on niitä kuukauden kamalimpia. Nyt meni monta sataa (maksan eläkkeestä siis enemmän veroa kuin mitä paalkastani maksoin. Koskaan työssä ollessa ja palkkaa saadessani en ollut saanut noin isoja palautuksia. Tai siis olisi saanut). Tästä ei narina jatku, eikä aikaisempikaan ollut sellaiseksi tarkoitettu.

Ihan hyvällä lämpimällä tunnelmalla täällä. Tänään olen pitänyt kirjoittamisesta taukoa, en ole edes avannut koko tekstiä. Saa olla nyt rauhassa muhimassa. J lukee kirjoituksen tänään. Sitä vähän jännitän mitä sanoo, mutten pahemmin. Olen päättänyt nyt luottaa itseeni tuossa asiassa. Kenenkään mielipide ei siihen vaikuta, mitä kirjoitan ja julkaistavaksi lähetän. Se on mun juttu ja mun ajatukset. Siitä ajatuksesta olen noussut pari senttiä ylöspäin ja eteen päin.

Ps.
Olen nukkunut taas ihan hyvin, syönytkin joten kuten. Paremminkin voisin, mutta..
Salilla ja kävelyillä olen käynyt sen pari kertaa viikossa ja uimassa sen kerran viikossa tytön kanssa.
E.llä oli tänään kolussa ne Itsenäisyyspäivä tanssit. Onneksi sen parhaalla koulukaverilla oli myös puku päällä, ja muilla ainakin kauluspaita (ettei ihan sillä verkkarilinjalla). Kivat juhlat oli kuulemma ollut, lukiolaisten esittämä näytelmä aiheesta Itä-meri, tanssi ja vähän parempaa ruokaa oli tarjolla.

Hyvää Itsenäisyyspäivää!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti