perjantai 10. toukokuuta 2013

Tukkoista yritystä

Voi tuska, mulla on nenä ihan tukossa ja keuhkoissakin jotenkin outo "kutiseva" olo. Aivastuttaa ihan jatkuvasti ja turvottaa. Jälkimmäinen ei kai kuulosta allergiaoireelta (tai voi se kai olla jos limakalvot kasvoissa on turvoksissa..?). Ei mulla ole diagnosoitu mitään siitepölyallergioita, mutta joskus saatan oireilla. Ihan tylsää jos nyt pitää tarttua allergialääkkeisiin, nekin väsyttävät niin vietävästi, ihan kuin tässä ei olisi jo muutenkin väsynyt. Tai jos tulen kipeäksi. En ole aikoihin ollutkaan. E.llä on edelleen aika kova yskä, vaikka on jo neljä päivää syönyt antibioottikuuria, astmalääkkeitä ja limaa irroittavaa yskänlääkettä. Yskä on sellasta tosi kumisevaa ja tosi ikävän kuuloista. Voihan se olla, ettei ole antibiooteille altis taudinaiheuttaja sitten. Virusjutut on sen takia sitten aika paljon pitkäaikaisempia ja sitekeämpiä riesoja. Voihan se olla, että olen itse saanut saman taudin. Mullakin on infektioastma ja oireet pahenee flunssassa tai allergioiden yhteydessä eikä astmalääkkeetkään lähde heti puremaan jos astmaoireet ehtii päälle. Ehkä kannattais aloittaa ne jo varmuuden vuoksi, ei niistä kuitenkaan pahemmin haittaa ole.. Jos hengenahdistukset iskee kunnolla päälle, on se tosi ahdistavaa, tulee niin tukkoinen olo että oleminen on aika tukalaa. Vinkuu ja hengästyttää. Nyt aivastuttaa koko ajan.

Olosta huolimatta ajattelin heti aamulla että pitäisi mennä taas salille.. Kävin vaa'alla aamulla ja lukemat taas ahdistavat. Kuukautiset nostavat aina painoa, mutta silti lukemat tuntuvat liian korkeilta ja tuntuu, että painonnousukin tekee jotenkin väsyneen ja voipuneen olon. Ruoskiminen on siis taas alkanut. Luin eilen vanhoja kirjeitä mitä olin saanut joskus maaliskuun puolivälissä ja huomasin että siihen aikaan mulla oli aika vauhti päällä, treenasin silloin sen kahdeksan - kymmenen tuntia viikossa, enkä silloin nukkunutkaan. Ja sen jälkeen tuli rytmihäiriöt. Silloin painoin kolme - neljä kiloa vähemmän kuin nyt. Ei ihme. Mutta ahdistaa tämäkin tilanne. En halua muuttua liikkumattomaksi, väsyneeksi ja lihoa.. Tämänkin kanssa on ihan kamalaa tasapainottelua. Käy ihan työstä. Mutta, en mä nyt taida tänään sinne salille.. tai en mä tiedä. Katsotaan nyt. Mun on vaikea tehdä päätöksiä tuollaisistakin asioista, koko ajan vaan virvon ja varvon, että meen, en mee, meen. Pitäisi olla joku pussi missä on lappuja eri vaihtoehdoista ja sitten nostaisi sieltä umpimähkään lapun ja tekisi sitten mitä se sanoo. Sitä viikko-ohjelmaa ajattelin mutten ole sitä vielä saanut tehtyä. Se olisi jotenkin selkeämpää ja sellaista mikä vaatisi enemmän järjestyksessä pysymistä ja suunnitelmallisuutta, kuin ihan joku arvonta. Tekisi sen vaikka sunnuntaina alkavalle viikolla ja sitten pysyisi siinä vaikka mikä olisi. Voisi olla aika hyvä. Ehkä ensi viikoksi.

Olen mä kyllä tällä viikolla ollut aktiivisempi kuin aikaisempina viikkoina. Tällä viikolla olen liikkunut joka päivä vähän, kävelylenkkejä metsässä ja se yksi sali-spinning kerta. Joka päivä olen jaksanut muutenkin, enkä ole vetelehtinyt vaan yövaatteissa tukka pysytyssä koko päivää. Eilen innostuin jostain syystä kirjoittamaan ihan paperikirjettä, sain kirjoitettua sen valmiiksi ja aloitin illalla toista. Onneksi tulee tekstiä taas paperillekin. Yhtenä iltana yksi mun kirjekavereista tuli moikkaamaan naamakirjassa ja kysyi mitä mulle kuuluu. Jotenkin se motivoi. Aikaisemmin ajattelin ettei ketään kiinnosta mun typerät asiat ja turha niitä on raapia papreille ja lähettää jollekin luettavaksi. Ajan hukkaa. Nyt kuitenkin kirjoitin ja tuli ihan kiva mieli siitä. Iso kasa vastattavia kirjeitä pölyttyy edelleen kansiossa kaapin perukoilla, ehkä niitä saa sieltä pikkuhiljaa purettua. Väkisin en kyllä kirjoita, siinä ei ole mitään järkeä. Olen aina sellainen, että jos teen jotain, teen sitä paljon ja tosi intohimoisesti, enkä malttaisi lopettaa ollenkaan. Ja sitten kun en tee, niin en todellakaan tee, enkä edes ajattele tekeväni. Vähän joka asiassa olen tuollainen ja tuskin se koskaan muuksi muuttuu, jotain pientä hienosäätöä olisi kuitenkin hyvä olla.

Eilen oli helatorstai ja oli ihan kiva päivä. Alunperin mun oli tarkoitus mennä tyttöni kanssa uimaan taas pitkästä aikaa, mutta se peruuntui kun H. oli ollut edellisenä iltana työkaveiden kanssa illalla ulkona ja ilta oli mennyt niillä tosi pitkäksi, oli vasta joskus aamuyöllä kotiutunut. Ei sitten jaksanut lähteä uimaan, niin kuin vähän epäilinkin. Joku toinen kerta sitten. J. oli aamupäivän töissä, mulla meni aamupäivä melkeinpä nukkumiseen. Yhdentoista aikoihin vasta sain itseni liikkeelle ja nousin heti kirjoittamaan. Iltapäivällä poika lähti isänsä kanssa viettämään päivää ja me lähdettiin J.n kanssa ulkoilemaan. Tehtiin taas pitkä lenkki tuolla tutuilla poluilla ja oli kivaa. Ihana lintukonsertti oli. Siskon mies soitti siinä kun oltiin liikkeellä ja tavattiin niitä tuolla rannassa kun tultiin takaisin päin. Sisko ja siskon tyttö siis myös. Käytiin siinä jäätelökiskalla ja istuttiin hiekkarannan portailla ja katseltiin kun M. leikki rannassa ja teki meille hiekkakakkuja <3 Oli tosi lämmin ja mukavaa, mittarissa oli ekaa kertaa tänä keväänä ihan kesäisiä lukemia. Muutama rohkea oli jo kahlaamassa meressä ja joku istui uimahousuissa pyyheen päällä kuin helteellä konsanaan ja oli jo ehtinyt polttaa selkänsä :D Mä en tykkää kesällä maata tuolla hiekkarannalla, siellä on silloin niin paljon ihmisiä ja on sellainen näyttäytymispaikka, naiset ja miehet treenaa vuoden salilla ihan kuin päästäkseen paistattelemaan rannalla ja esittelemään saavutuksiaan. Vaikka itsekin käyn salilla, mua ällöttää tuollainen, enkä tykkää mitenkään esiintyä yhtään missään. Mieluummi menen pidemmälle johonkin kallion nokkaan kirjan kanssa.

Kotiin tultua J. laittoi meille ruokaa, falafel-kasvisvartaita, riisiä ja jugurtti- ja salsakastiketta. Tekee tosi harvoin ruokaa ja oli kiva päästä kerrankin valmiiseen ruokapöytään ja varsinkin, kun oli tehnyt sellaista ruokaa mistä mä erityisesti tykkään. Itse ei niin kasvisruuista välitä, mutta osaa niitäkin syödä. Paljon tuli syötyä ja jälkiruuaksi meni marjapiirakkaa ja monta keksiä. Tuli ylensyönyt ja paksu olo.. Illemmalla katsottiin telkkaria ja myöhemmin mä vielä kirjoitin. Yöllä jäin taas lukemaan enkä sitten saanut unta. Pyörimiseksi ja hermoiluksi meni ja J. joutui pitkästä aikaa sohvalle. E. ei saanut myöskään oikein nukuttua ja yski aika kauan.
Tänään ei ole vielä paljon ehtinyt tapahtua. Aamulla oli tosiaan aika tukkoinen olo ja väsytti ihan hirveästi. E. tuli mua herättelemään ja oli laittanut kahvin tippumaan, juotiin pikaisesti kahvit ja joutui taas kiireellä lähtemään kouluuun. Se tuppaa aina jäämään viimetippaan. Pitäisi laittaa pyörät kuntoon vaikka viikonloppuna niin olisi paljon mukavampi ja nopeampi E.n mennä koulumatkat ja mä  tykkään pyörällä päräyttää salille, tulee helpommin lähdettyä. Nyt menen suihkuun ja sitten teen jotain muuta.

Kellon on 10.04 perjantaiaamuna, aika-asetukset taas näyttävät ihan omiaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti